Leadership in “noua normalitate”

 

In timp ce guvernele din intreaga lume sunt supuse unor presiuni tot mai mari de reluare a activitatii sociale si economice, liderii de pretutindeni iau decizii confruntandu-se cu incertitudinea si informatiile contradictorii. Deciziile care au dus la inchiderea afacerilor si carantinarea oraselor, desi au fost dificile, au reprezentat exercitii cu impact pe termen scurt si au fost mult mai usoare comparativ cu procesul decizional pe care liderii sunt nevoiti sa il ia atunci cand sunt implicatii pe termen lung.

Pentru a castiga ceva nou si important in viata, inevitabil ne confruntam cu alegeri. Nu vom pierde in greutate fara a ne schimba obiceiurile alimentare si nivelul activitatilor fizice. Nu ne vom consolida relatiile de familie fara a investi in timp de calitate cu cei dragi. Nu vom invata o limba straina fara a fi consecventi si a ne face timp pentru studiu si practica.

 

Pentru lideri, pana acum, 2020 a fost un exercitiu intens in luarea unor decizii dificile. Probabil ca si restul acestui an va fi pentru cei mai multi lideri si antreprenori un exercitiu de antrenare  a constientizarii de sine, precum si un sir de alegeri si adaptari care sa permita supravietuirea si ridicarea organizatiilor pe care le conduc.  

In multe dintre aceste decizii viitoare, identificarea alegerilor corecte si a celor gresite va fi dificila. In aceste timpuri, este critic pentru lideri sa reflecteze asupra unor intrebari cheie:

  1. La ce ai fost nevoit sa renunti din dorintele/obiectivele tale pentru 2020? Cum ai fost fortat sa iti schimbi modul in care conduci echipa, afacerea, organizatia? Cum s-a modificat maniera in care functioneaza echipa ta?
  2. Ce abordari sau procese care au fost de succes in trecut, nu mai sunt astazi? Ce abordari, rutine sau procese sunt inca valabile?
  3. Ce semnale poti primi si de unde care sa iti indice ca o abordare sau un proces nu mai fuctioneaza astazi?  

 

Adaptarea “noii normalitati” va necesita o gestionare deliberata a tensiunii dintre “normal” si “nou”. 

Multi oameni isi doresc sa revina la ce a fost, la pragmatism, la solutii pe care le stiu ca functioneaza, la “normalitate”. Sunt cei care cauta siguranta, stabilitate, predictibilitate. Ei spera cu disperare sa recastige un sentiment de normalitate in viata lor si aplica ce stiau ca a mers in trecut. 

Alte persoane vor percepe ca ambiguitatea momentului le ofera si libertate de manevra. Acestea vor veni rapid cu idei sau metodologii noi, fara a-si face prea multe griji in legatura cu implementarea sau executia acestora. Oamenii mai creativi, mai toleranti la volatilitate sunt cei care aduc modificari la «modul cum au functionat lucrurile pana acum», sunt mai ambitiosi, mai adaptabili in fata noilor provocari si a necunoscutului.

Probabil ca dupa luna iulie, liderii vor trebuie sa echilibreze aceste perspective inevitabile, de prudenta si aversiune fata de risc si de adaptabilitate si gasire de solutii noi, vor trebui sa decida cand sa isi orienteze echipele si business-ul catre “normal” si cand catre “noua realitate”.

Cercetarile de la Hogan Assessments despre leadership arata ca liderii care au cea mai mare sansa sa gestioneze eficient tensiunea ce va veni in multe organizatii in urmatoarea etapa vor fi aceia care sunt smeriti, deschisi la coaching si feedback, gata sa isi recunoasca greselile si sa se adapteze din mers. 

Acesti lideri modesti vor pretui si respecta alte puncte de vedere si noi moduri de gandire. Ei vor contribui la mentinerea accentului pe alinierea performantelor echipei si pe o cultura organizationala sanatoasa. 

Liderii modesti isi vor pastra in lunile urmatoarele atat umanitatea, cat si responsabilitatea. Acestia vor mentine deschise canalele de comunicare si, prin urmare, vor permite sa circule cunostintele importante in organizatie. Ei vor incuraja schimbul de informatii, colaborarea, vor sarbatori succesul si vor invata alaturi de echipele lor din greseli.

Alegerile pe care le fac astazi liderii, comportamentul lor vor determina cum va arata viitorul companiilor si afacerilor pe care le conduc.