Adela Iepure, Senior Consulting Associate Human Invest, are peste 7 ani de experienta in sectorul bancar, unde a fost responsabila de dezvoltarea si facilitarea programelor de training pentru angajati pe subiecte legate de: motivatie, abilitati de comunicare, coaching pentru manageri, oferirea de feedback si managementul conflictelor. Associate Certified Coach in cadrul International Coaching Federation, Adela faciliteaza sesiuni de coaching individuale, de echipa, dar si coaching la nivel de management. Adela a acordat pentru echipa HR Breakfast un interviu, in care vorbeste despre Modelul Five Behaviors, model care pune accent pe comportamentele echipelor performante.

  1.  Ce presupune sistemul Five Behaviors si cum poate fi implementat in mod eficient in companii?

Sistemul Five Behaviors este un instrument care sprijina echipele sa se cunoasca mai bine si sa reflecteze individual si apoi impreuna asupra proceselor care duc catre performanta si eficienta. Sistemul ofera un instrument de evaluare care se refera atat la individ, cat si la echipa; instrumente de facilitare care permit echipei invatarea sau rafinarea unor comportamente si dinamici care duc la performanta si de asemenea posibilitatea monitorizarii rezultatelor cu ajutorul unui raport de progres.

  1. Cum gestionam un angajat care lucreaza foarte bine individual, dar nu livreaza aceleasi rezultate in echipa?

Rezultatele unui sistem nu reprezinta doar o suma a rezultatelor individuale. Creativitatea, inovatia, eficienta de cele mai multe ori vin din confruntarea perspectivelor individuale, din faptul ca oamenii se aliniaza in aceeasi directie si isi sustin reciproc efortul individual, din invatarea impreuna. Cu ajutorul sistemului Five Behaviours membrii unei echipe invata impreuna sa isi accepte si sa isi valorizeze reciproc diferentele individuale si sa contribuie cu ce au ei mai bun la rezultatul comun.

  1. Cum construim o echipă omogenă în contextul diversității membrilor echipei (culturală, socială, la nivel de personalitate)?

Diversitatea este un lucru bun. O echipa diversa aduce perspective, competente, moduri de lucru diferite, iar daca aceste diferente sunt fructificate, intregul sistem are de castigat. Omogenitatea nu vine din a face lucrurile la fel, ci din a intelege care este scopul comun si a-l sustine intr-un mod autentic. Metodologiile Five Behaviours ne permit sa deschidem in echipa conversatii legate de diferente indiviuale, dar si de norme care ne ajuta sa cream aliniere catre o directie comuna.

  1. Care sunt riscurile pe care HR-ul și le asumă atunci când propune schimbări radicale privind metoda de lucru de la individ la echipă? 

Schimbarea “radicala” presune a actiona cu o anumita “forta” asupra echipei, ceea ce va determina o rezistenta egala ca intensitate. Metodologiile noastre sunt facilitative, nu fortam indivizii sau echipa sa se schimbe, ci le oferim posibilitatea sa se uite “in oglinda” cu ajutorul unor instrumente, pentru ca apoi sa reflecteze care din dinamici, comportamente si actiuni servesc scopului comun si sustin performanta si care nu. Odata ce oamenii fac noi observatii asupra realitatii pe care o co-creaza, pot decide ca anumite comportamente si dinamici sunt eficiente si trebuie intarite si sustinute in continuare iar altele merita schimbate pentru ca fie franeaza progresul, fie saboteaza de-a dreptul succesul echipei.

  1. Dupa ce perioada putem vedea primele rezultate ale implementării unui astfel de model în echipă?

Depinde de multi factori: de cat de dispusi sunt membrii echipei sa isi asume procesul de invatare impreuna, de sustinerea managerului, de modul in care se tin co-responsabili pentru crearea unor noi obiceiuri. Ideala este o interventie de durata medie-lunga (6-12 luni) pentru ca obiceiurile sa aiba timp sa se formeze.

  1. Care sunt metodele de evaluare ale performanței echipelor, în contextul Five Behaviors?

Evaluarea se face de catre membrii echipei: la inceputul interventiei se face o prima evaluare cu privire la modul in care sunt adresate 5 comportamente care s-au dovedit a fi cruciale in sustinerea performantei echipelor: modul in care este construita si sustinuta increderea membrilor unii in altii; modul in care se desfasoara conversatiile provocatoare si sunt gestionate conflictele; modul in care membrii sustin scopurile comune; modul in care membrii se tin reciproc responsabili astfel incat sa atinga rezultatele asumate.

Dupa o perioada in care echipa este sustinuta prin interventii de facilitare si coaching de echipa, membrii acesteia pot reveni asupra evaluarii pentru a evalua progresele.

  1. Care sunt așteptările de la comunitatea clujeană de resurse umane în cadrul HR Breakfast?

Ne asteptam sa avem un dialog deschis in care participantii sa ne impartaseasca provocarile cu care se confrunta.

Cu Adela Iepure ne intalnim  pe 14 iunie, la HR Breakfast Cluj-Napoca, eveniment care are loc in incinta AfterCafe Society (Strada Republicii, nr. 7). Te poti inregistra folosind link-ul urmator: http://bit.ly/2qfsjvj