Un studiu realizat anul acesta in SUA de Harris Interactiv pentru CareerBuilder (unul dintre cele mai mari site-uri de job-uri din Statele Unite) ne arata ca 43% dintre angajatorii americani, care cauta in prezent informatii despre candidati cu ajutorul Social Media, au gasit in aceste medii informatii ce i-au determinat sa renunte categoric la unii candidati, procentul fiind in crestere fata de anul trecut (cu 9 puncte procentuale – teoretic, la cate informatii circula in media despre cum ar trebui sa te comporti, ca si candidat, in Social Media pentru a nu-i speria pe angajatori, am spune ca procentul ar fi trebuit sa scada, dar iata ca…).
Potrivit acestui studiu, realizat pe un esantion de 2.100 de manageri de recrutare si profesionisti in resurse umane, aproape doua din cinci companii folosesc site-urile de social network pentru a se documenta cu privire la candidati.
Si daca va intrebati ce fel de informatii i-au determinat pe cei 43% sa renunte la anumiti candidati, studiul raspunde : varietatea de continut neadecvat, identificat pe site-urile de socializare. Mai precis, argumentele variaza de la dovezi ale unor comportamente neadecvate la informatii care contraziceau pur si simplu CV-ul:
50% dintre angajatorii in cauza au spus ca acei candidati publicasera informatii sau fotografii neadecvate/provocatoare;48% au spus ca au gasit informatii ce sugerau consumul de alcool sau droguri;33% au gasit injurii la adresa fostilor angajatori;30% au spus ca acei candidati nu aveau abilitati de comunicare;28% au surprins comentarii discriminatorii din partea candidatilor (cu privire la etnie, religie, gen etc);24% au descoperit ca acei candidati mintisera cu privire la competentele lor.
Pe de alta parte, unii angajatori au recunoscut ca au intalnit in Social Media si informatii care au determinat o crestere a interesului pentru anumiti candidati, ajungand chiar sa inainteze o propunere concreta de job. Unul din cinci manageri de recrutare au spus ca au identificat informatii care i-au determinat sa ia decizia de angajare intrucat:
Candidatul avea o imagine profesionala adecvata;Au avut un sentiment bun cu privire la personalitatea candidatului;Profilul candidatului era bine definit, dezvaluind o arie de larga de interese si preocupari;Candidatul era creativ;Candidatul avea abilitati de comunicare deosebite;Informatiile din background-ul candidatului erau compatibile cu CV-ul;Alti oameni au postat referinte foarte bune cu privire la candidat.
Iata ce a spus Rosemary Haefner, vice-presedintele CareerBuilder, cu privire la rezultatele acestui studiu: „angajatorii se folosesc de toate instrumentele disponibile pentru a se asigura ca iau cea mai buna decizie de angajare, iar utilizarea site-urilor Socia Media continua sa sporeasca. In ceea ce-i priveste pe candidati, este esential ca acestia sa fie constienti de tipul informatiilor pe care le lasa la dispozitia angajatorilor si sa isi gestioneze imaginea virtuala. In acelasi timp, managerii de recrutare si departamentele de resurse umane trebuie sa se gandeasca bine la cum vor folosi informatiile obtinute prin Social Media si daca acestea sunt intr-adevar relevante pentru profilul profesional al candidatului”.
Declaratia doamnei Haefner este relevanta, insa nu putem spune ca sunt lucruri pe care nu le intuiam. Din pacate insa, cel putin in Statele Unite, pare ca oricat de mult s-ar discuta despre triunghiul Angajator – Social Media – Angajat, studiile tot ingrijoratoare sunt.
Revenind insa la cifre, sondajul comandat de CarrerBuilder arata ca angajatorii folosesc Social Media pentru „a trage cu ochiul” la comportamentul si personalitatea candidatului in afara interviului de angajare, fiind interesati mai ales de imaginea profesionala si de compatibilitatea candidat-cultura organizationala.
Ce ii sfatuieste Carrer Builder pe candidati? (chiar daca sunteti de partea angajatorului aceste sfaturi va pot fi utile o data pentru ca si un manager de recrutare poate deveni la un moment dat candidat, si nu doar managerul de recrutare ci orice profesionist in HR, si apoi pentru ca pot fi usor incluse in dialogul dintre angajatori si viitorii candidati, in contextul diverselor seminarii si programe educative pe care primii le initiaza in ultimul timp, in mediul universitar).
Cauta-te pe Google – pentru un angajator este foarte simplu sa te caute pe Google sau pe alte motoare de cautare. Incearca si tu, pentru a sti exact ce vor vedea angajatorii si elimina acele informatii/fotografii care nu iti fac cinste. Unele browsere salveaza informatiile despre tine astfel ca pentru acuratete maxima incearca sa te cauti de la un computer public.
Citeste-ti setarile legate de intimitate – important nu doar pentru relatia candidat – angajator; site-urile Social Media isi schimba setarile destul de des, ceea ce poate genera modificari la nivelul setarilor personale. Este recomandat sa iti verifici setarile cu regularitate!
Arata-ti talentul – ai ocazia sa iti sustii CV-ul postand informatii despre premii sau certificari pe care le-ai obtinut, despre activitati de voluntariat, despre diverse realizari de care esti mandru/mandra.
Atentie la ce posteaza prietenii – poate ca tu esti grijuliu/grijulie cu ceea ce postezi, dar prietenii tai nu au aceeasi obligatie. Fii atent/a la ce posteaza ceilalti pe profilul tau sau la celebrele etichete (tags)…intrucat tu esti direct responsabil pentru imaginea ta virtuala.
Sursa articolului: www.hrmanageronline.ro