“Delia Avram! Ai auzit ca a plecat de la ENEL? Afla de ce a plecat, o vrem noi.”

“Trebuie sa gasim repede pe cineva foarte bun pe operational. E haos dupa plecarea lui Mihai.”

“Inteleg ca nu a plecat chiar de bunavoie. Se pare ca a avut o problema de atitudine….”

Toti cei din HR aud des, uneori prea des, aceste afirmatii. Stim cu totii ce e de facut in aceste situatii, si de cele mai multe ori la fel de bine ce putem face in mod legal si ce nu. Si totusi, suntem presati si uneori pur si simplu curiosi sa aflam ceva in plus despre un candidat sau despre o posibila noua conexiune pe care o putem face chiar in acel moment.

Si uneori suntem acoperiti legal sa facem aceste verificari (“background checks”, cum le spun englezii). In timpul celor cateva dupa-amiezi de vara in care am lucrat concentrat, am pus la punct documentele interne, procedura de urmat, am avut training-uri in domeniu pentru manageri si am actualizat chiar propria notificare ca operator la ANSPDCP (Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal). Alteori insa, nu suntem in totalitate acoperiti.

Din experienta noastra ca avocati de dreptul muncii ar fi bine sa tinem cont ca:

  • verificarea prealabila a aptitudinilor unui candidat prin solicitarea de informatii direct de la acesta nu poate avea ca scop decat: 1. aprecierea aptitudinilor profesionale si 2. aprecierea capacitatii de a ocupa un anumit post

 

  • discutiile cu fostii angajatori nu pot avea loc fara informarea in prealabil a candidatului

 

  • activitatile desfasurate si durata angajarii sunt singurele aspecte despre care putem discuta cu fostul angajator; acordul expres al candidatului pentru alte subiecte de discutie nu inlatura aceasta restrictie legala, care va continua sa se aplice in ciuda celui mai acoperitor consimtamant semnat de candidat

 

  • informatiile din social media pot fi accesate in mod legal fara nicio formalitate prealabila; insa raportul / dosarul constituit in urma obtinerii si a compilarii acestor informatii, alaturi de alte date cu caracter personal furnizate in mod voluntar de catre candidat, nu pot fi pastrate pe durata nelimitata

 

  • pastrarea pentru o perioada nedeterminata a informatiilor / raportului constituit cu ocazia recrutarii nu este validata din punct de vedere juridic prin inregistrarea la ANSPDCP

 

  • depunerea CV-ului de catre candidat implica din punct de vedere legal consimtamantul implicit al acestuia, nicio alta formalitate nefiind necesara pentru pastrarea informatiilor din acel CV; pastrarea lor se face insa pentru o perioada rezonabila de timp si in legatura cu postul pentru care a fost depus CV-ul

 

  • CNP-ul, seria si nr. CI sunt date personale cu caracter special care au un regim special si pot antrena investigatii ale ANSPDCP

 

  • conform ANSPDCP, datele privind cazierul judiciar nu ar trebui solicitate sau obtinute decat in cazul in care acestea sunt necesare conform cerintelor legale aplicabile anumitor posturi

 

  • platformele online de recrutare ar trebui sa contina buton special pentru acceptarea explicita a politicilor de prelucrare a datelor aplicabile acelei aplicatii online

 

  • interesul candidatului de a-i fi protejate datele cu caracter personal va prima in general fata de interesul legitim al angajatorului sau sub-contractorului HR de a afla informatii relevante despre candidat

 

  • colectarea anumitor categorii de date personale in scopul indeplinirii unor obligatii legale din alta tara (de ex., in scopul indeplinirii de catre societatea mama a obligatiilor de raportare catre burse sau autoritati de reglementare a pietelor de capital straine) ridica mai mereu un nou set de provocari juridice

 

  • transferul in strainatate a datelor personale ale candidatilor (de ex., catre entitati parte a grupului sau furnizori de servicii HR) poate necesita notificarea sau autorizarea ANSPDCP

Atentia data celor de mai sus este utila pentru ca discutiile cu avocatii dupa ce am primit semnata oferta de angajare a noului CEO nu ne fac decat rareori placere.

Despre WOLF THEISS

Wolf Theiss este una dintre cele mai importante firme de avocatura din Europa Centrala, de Est si de Sud-Est. Reputatia noastra se bazeaza pe expertiza locala inegalabila, precum si pe capacitatea de a opera la nivel international. Primul nostru birou a fost deschis in urma cu 55 de ani in Viena, iar echipa noastra este formata momentan din peste 340 de avocati cu specializari diverse, care isi desfasoara activitatea in birourile noastre din cele 13 tari din regiune.

Pentru mai multe informatii despre serviciile noastre, va rugam contactati:

Adelina Iftime-Blagean, Senior Associate, adelina.iftime-blagean@wolftheiss.com

-Luminita Gheorghe, Associate, luminita.gheorghe@wolftheiss.com

Sa ne auzim cu bine!